תוכן העניינים

בזמן האחרון פנו אלי מספר אנשי ציבור ומכרים ושאלו אותי "האם להעביר את פרופיל האינסטגרם למצב של פרופיל עסקי?" שאלה שהתשובה שלה אמורה להיות פשוטה באם בוחנים את הפיצ'רים והיתרונות של אינטסגרם לאלו שעברו לפרופיל עסקי (המעבר עצמו די פשוט, בלחיצת כפתור אחת).

למרות הצד החיובי, התשובה השלילית שנתתי לאנשי הציבור שהתייעצו איתי הפתיעה אותם. בבדיקה שערכתי, אנשי ציבור רבים כבר עברו לפרופיל עסקי, האם הם יצטערו על זה?

פוליטיקאים, אנשי ספורט, אנשי טלוויזיה, זמרים ועוד שלל דמויות ציבוריות מטפחים בשנה האחרונה את פרופיל האינסטגרם שלהם בקנאות, התווספותו של פיצ'ר הסיפורים ועוד מספר גורמים הפכו את אינסטגרם לכלי משמעותי בעבור אנשי ציבור שמרגישים בתקופה האחרונה כי אינסטגרם עוזרת להם לקדם את התכנים בצורה מוצלחת יותר מאשר מפלטפורמות אחרות שהם מתחזקים. לא מזמן שחררה אינסטגרם את הפרופילים העסקיים והציעה למשתמשים עם הרבה עוקבים לעבור למצב של פרופיל עסקי, כך חלק ניכר מאנשי הציבור שזכו להודעה הזו באפליקציה ועשו את המעבר, כדאי שיקראו את הטור הזה.

נתחיל דווקא מעיקרי מהפיצ'רים שמציעה אינסטגרם למשתמשים שעברו או מחזיקים בפרופיל עסקי, הראשון מבניהם הוא האפשרות לקדם תמונות או לייצר מודעות יחד עם "טרגוט" קהלי יעד והגעה לאנשים נוספים שלא עוקבים עדיין אחרי הפרופיל. כך ניתן להגדיל את החשיפה לתכנים שלנו לאנשים ספציפים בהתאם להגדרות שונות (מוכר מכלי הפרסום של פייסבוק), נוכל להניע את קהל היעד לטפסי לידים או לאתרים חיצוניים, לקדם סרטונים או אפליקציות וכמובן את כלל הדברים הרגילים שאנו מכירים כבר היטב ממערך הפרסום של פייסבוק. בנוסף בימים האחרונים מציעה אינסטגרם גם את האפשרות לייצר סיפורים Story פרסומיים עם הנעה לפעולה, דבר שלא ניתן לייצר כמובן ללא פרופיל עסקי.

אם נתמקד לרגע באנשי ציבור, כלי הפרסום חיוני ויכול לאפשר לאיש ציבור להעביר את התוכן שלו לקהל גדול יותר מקהל העוקבים שלו כיום, מנגד כלי הפרסום מצריך השקעה כספית לא מובטלת וללא השקעה כספית לפיצ'ר הזה אין משמעות כלל - בנוסף, אם קיים לאיש הציבור גם פרופיל פייסבוק, ניתן עדיין לבצע קידומים של תכנים באינסטגרם גם ללא מעבר לפרופיל עסקי דרך ממשק הפרסום של פייסבוק - כך שאפשר ליהנות מהיתרון של דחיפה וקידום תכנים גם ללא המעבר לפרופיל עסקי (למעט קידומים של סטורי). 

פיצ'ר נוסף ומשמעותי הרבה יותר לטעמי הוא מנגנון הסטטיסטיקות והאנליזות שזוכים ליהנות ממנו בעלי פרופיל עסקי באינסטגרם. כלי הסטטיסטיקה מציג תובנות על הסיפורים "Story" ותמונות שעלו בפרופיל וכוללים הצגת טווח קהל היעד של הסטורי והתמונות, כמות ההופעות של כל תמונה / פוסט, סיכום שבועי או חודשי של הפוסטים או הסיפורים שהכי עניינו את הקהל שלי, מידע נוסף על העוקבים ועל ההתנהגות שלהם ועוד. הכלי הזה חיוני לא רק לעסקים ומשתמשים שמפרסמים באינסטגרם, אלא יכל להועיל גם לאנשי ציבור, כך יכלו לנתח את התכנים שהם מעלים, להבין אילו תכנים העוקבים שלהם יותר אוהבים, למה יותר מתחברים, מי אלו העוקבים שלהם, מתי כדאי לעלות סטורי או פוסט ועוד.

 

פרופיל אינסטגרם עסקי? לא לאנשי ציבור

לפני שאתם ממהרים להעביר את הפרופיל שלכם לפרופיל עסקי, בואו נצא למסע בזמן ונתמקד בחברת האם פייסבוק. לפני עשור בערך, פייסבוק יצאה לעולם והציגה את "דפי פייסבוק" לארגונים ואנשי ציבור, שהווה בעצם פרופילים ציבוריים - בשלב הראשון לא היה הבדל משמעותי בין הדפים של פייסבוק לפרופילים הרגילים והם זכו לאותה התייחסות כאשר הדפים קיבלו בבונוס עוד מספר פיצ'רים (לשוניות ייעודיות וכו'), די דומה לפרופיל העסקי באינסטגרם נכון להיום.

פייסבוק החלה לגלגל את דפי העסקים ועודדה את מי שהחזיק בפרופיל רגיל לעבור או להמיר את הפרופיל לפרופיל עסקי, בשביל זה אף השיקה אפשרות להעביר פרופיל רגיל לדף פייסבוק ציבורי תוך שמירה על כלל התכנים והחברים. נמשיך במסע בזמן, ב- 2014 הודיעה פייסבוק על עדכון האלגוריתם האחראי על התכנים המוצגים במסך הראשי של הפלטפורמה (הפיד), השינוי הגביל את טווח ההגעה והחשיפה של הדפים הציבוריים ואילץ את אותם עסקים או אנשי ציבור להתחיל להשתמש בכלי הפרסום שפייסבוק השיקה, בפועל נאלצו בעלי הדפים לשלם כדי לקבל אפילו את החשיפה הסטנדרטית שהיו מקבלים ללא היו עוברים לדף עסקי.

יש לציין כי המחשבה של פייסבוק היא הכרחית על מנת לייצר חוויה טובה יותר למשתמשים עם תוכן רלוונטי מהחברים והמשפחה שלנו ועם פחות תכנים פרסומיים, בפועל השינוי הזה מייצר לפייסבוק יותר רווחים ובכל מקרה היום אנו מקבלים בפיד יותר פרסומים מבעבר רק שהיום מישהו משלם עליהם.

אינסטגרם עסקי

 

האם מעבר לפרופיל אינסטגרם עסקי יוריד את החשיפה של התכנים שלי?

נקודת ההנחה שלי כי עסקים שיש להם תקציבי פרסום יוכלו ליהנות מהכלים שניתנים למשתמשים עם פרופיל אינסטגרם עסקי ובכך להגיע לחשיפה ולקהל יעד שלא היו מצליחים להגיע ללא האפשרויות הללו, מנגד המלצתי המובהקת לאנשי ציבור לא להעביר את חשבון האינסטגרם שלהם לעסקי במידה והם אינם מתכוונים להשקיע כסף בקידום התכנים ובכך אחזק עם מספר נקודות:

 

תשמרו על טווח החשיפות האורגני שלכם

הערך של חשיפה אורגנית שווה פי כמה מחשיפה ששילמו בעבורה, אני ממליץ לשמר את הסטטוס קוו ואת כמות החשיפות האורגנית הקיימת לכם היום.

 

תוכן מקודם של אנשי ציבור מריח "לא טוב" לעוקבים

הרעיון העיקרי של פרופיל אינסטגרם עסקי לאפשר לעסקים לקדם את התכנים לקהל יעד נוסף, מנגד כל קידום של תוכן יופיעו עם הסימון כי התוכן מקודם "sponsored". הציבור מעדיף לצרוך מאנשי ציבור תוכן אמיתי מהאנשים שהוא רוצה לעקוב אחריהם ולא תוכן שנדחף לו לפיד, מה גם שהישראלים תוספים את זה כירידה ברמה, שכן אני צריך לקדם תכנים בשביל שתשימו לב שאני פה.

 

חשוב לשמור על תחושה אנושית

המדיה החברתית זה המקום העיקרי היום של אנשי הציבור לתקשר עם הציבור בלי גורם מטווח בדרך, אם לא תתנו בפרופיל שלכם תחושה אנושית, לא תצליחו לשמור על החיבור עם הקהל ולקבל ממנו פידבק חיובי בחזרה. המעבר לפרופיל עסקי הופך את נראות החשבון לחשבון "מסחרי" אם ע"י כפתורי ההנעה לפעולה הנוספים ואם על ידי הצגת סוג הפרופיל וסימון התכנים. שילוב של תוכן אישי עם שיטת הקידום בתשלום תיראה לא טוב לציבור שכן פרסום באינטסגרם הוא לא משהו שאדם ממוצע היה עושה ולכן כאשר הציבור רואה תוכן שמגיע תחת sponsored, זה מסיר אצלו באופן מידי את התחושה האנושית. אל תשכחו כי אנשים רוצים להאמין ולראות בכל אדם משהו דומה לעצמם או מישהו שהיו שואפים להיות, כל תכונה רובוטית תסיר את הגורם האנושי החשוב הזה.

 

לסיכום, בעת הזו, כל עוד אינסטגרם לא מתייחסת לאנשי הציבור בצורה מיוחדת מלבד סימון אימות החשבון, המלצתי לאנשי ציבור לשמר את פרופיל ה- Instagram כפרופיל אישי ובכך לשמר את טווח החשיפה האורגני, להשקיע בתוכן ולחבר את האנשים בצורה אנושית ולא רק בתור אלו שהם מכירים מהטלוויזיה. כל עוד תציגו תוכן רלוונטי ומעורר השראה, תוכן אותנטי, כך תוכלו לקבל תוצאות טובות יותר מכל פלטפורמה חברתית בה אתם פועלים.

 

הכותב הוא מנכ"ל חברת הדיגיטל "רבי אינטראקטיב"♦

זכויות היוצרים על התכנים באתר שמורות ל־rabbi interactive agency, ניתן להשתמש בחומרים אלו
רק בצירוף קישור לעמוד הכולל את המאמר המקורי
Rabbi Interactive Agency LTD 2004-2024 ©